چگونه رنگ کارت ویزیت را به درستی انتخاب کنیم؟
![رنگ کارت ویزیت](https://chapchat.ir/wp-content/uploads/2023/08/0-3.jpg)
تا به حال به اهمیت رنگ کارت ویزیت دقت کردهاید؟ در ابتدا از شما میخواهیم نگاهی به کارت ویزیت خود بیاندازید، چه برداشتی دارید؟ چه نقش یا رنگی توجه شما را جلب کرد؟ آیا از نظر خودتان کارت ویزیتتان دارای جذابیت کافی برای تبدیل یک مخاطب ساده به مشتری دائمی شما را دارد؟
پاسخی که شما با این نگاه عینی به کارت ویزیت خود میدهید، همان تصوری است که مخاطب در نگاه اول برایش ایجاد خواهد شد. اگر شکل و شمایل جذاب و ترکیب درست از رنگها داشته باشید، قطعا این تصور به بهترین شکل ممکن در ذهن مخاطب حک میشود و به بازاریابی شما کمک میکند.
اگر در مورد نحوه طراحی کارتهای ویزیت جذاب و مشتری پسند مطالعه کرده باشید، حتما از اهمیت رنگ کارت ویزیت در دزدیدن نگاه مخاطبین با خبرید. حال باید بدانید در استفاده از انواع رنگها باید از چه چارچوبی پیروی کرد تا در نهایت بهترین و چشم نوازترین خروجی را به دست آورد.
از نگاه کارشناسان، افراد کارتهای ویزیت رنگی را تا ده برابر بیشتر از کارتهای ویزیت تک رنگ نگه میدارند. همین امر باید کافی باشد تا شما به معجزه رنگها ایمان بیاورید.
رنگ کارت ویزیت را دست کم نگیرید!
حتما به این موضوع دقت کردهاید که چرا همواره تابلوهای هشداردهنده یا اخطاری به رنگ قرمز هستند یا اینکه چرا در بیمارستانها بیشتر از ترکیب رنگهای سفید و فیروزهای استفاده میشود یا…
این استفاده هوشمندانه از ترکیب رنگها بیدلیل نبوده و بهتر است بدانید که هرکدام از آنها میتوانند احساساتی را در ما به وجود بیاورند یا از بین ببرند، ما را به انجام کاری تحریک کرده یا از آن منع کنند.
توجه به این نکات ساده، ظریف اما مهم، در واقع همان نقطه عطفی است که میتواند باعث متمایز شدن شما از دیگران شود. با استفاده از انتخاب رنگ مناسب برای کارت ویزیت، نهایتا برند شما شانس بیشتری برای انتخاب و برداشته شدن توسط مشتریان بالقوه و برقراری تماس خواهند داشت.
حال با درک بیشتر اهمیت و نحوه انتخاب رنگ مناسب کارت ویزیت برای داشتن یک کارت بیهمتا، در ادامه این مقاله ما شما را با عناصری آشنا خواهیم کرد که با بکارگیری آنها رنگ مناسب خودتان را انتخاب کنید.
- تئوری رنگ
- درک تئوری رنگ
- روانشناسی رنگ
- استفاده از تئوری رنگ در طراحی کارت ویزیت شما
- طراحی کارت شما
- رنگ لوگو
- قرار دادن رنگ
- نوع کاغذ
- فونت و گرافیک
- ثبات برند
- فرهنگ شرکت خود را در نظر بگیری
تئوری رنگ
در مبحث تئوری رنگ، ما بر روی آنچه بیننده را بدون آن که بخواهد، تحت تاثیر قرار میدهد متمرکز خواهیم شد. یعنی شما کارت ویزیتی را برمیدارید و ناخودآگاه با آن ارتباط میگیرید. نقشی که ترکیب درست رنگها با یکدیگر میتوانند ایفا کنند پررنگتر میشود و کارت شما را به یک طرح موثر در زمینه بازاریابی مبدل میکند. تئوری رنگ در واقع به شما کمک میکند که بدانید چگونه میتوانید بازی با رنگ ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا خروجی اثرگذاری داشته باشید.
درک تئوری رنگ
با استفاده از تئوری رنگ میتوانید بهتر نقشی را که رنگها در انتقال پیامهای مختلف دارند، درک کنید. این شامل چگونگی آمیختن رنگها و محل قرار گیری آنها در دایره رنگ می شود.
بازی با رنگ ها چنانچه بخواهید مفهوم خاصی را دنبال کنید دارای قواعد خاصی هستند. سه رنگ اصلی که عبارتند از قرمز، زرد و آبی به همراه باقی رنگها که به نوعی مشتقات و ترکیبی از این رنگها محسوب میشوند، در کنار هم معنا خاصی پیدا میکنند. رنگ بندیها در دایره رنگ فرمولهای مختلفی دارد.
یکی از این فرمولها، استفاده از رنگهای مشابه (سه رنگ کنار هم در دایره رنگ) است. قاعده رنگهای مکمل فرمول دیگری است. در فرمول رنگ های مکمل معمولا از یک رنگ سرد و یک رنگ گرم استفاده میشود که باعث خواهد شد نتیجه کار واقعیتر به نظر برسد. استفاده از ترکیبهای متضاد و سهرنگ (رنگ هایی که به یک فاصله از هم در دایره رنگ قرار دارند) به طراحان این اجازه را میدهد که طراحی چشمنواز و شجاعانهای از خود نشان دهند. اگر به دنبال بازی با رنگ ها هستید می توانید از الگوی چهار رنگ استفاده کنید که رنگ ها را به شکل مستطیل در دایره رنگ انتخاب میکند. در نهایت باید گفت که برای پیدا کردن بهترین ترکیب رنگی در کارت ویزیت خود باید جسور و بیپروا باشید.
روانشناسی رنگ
در کنار آشنایی با کارایی رنگ ها در ایجاد جلوه های بصری، طراحان از تاثیری که رنگها از نظر روانشناسی بر روی مخاطبین دارند نیز استفاده میکنند. هر رنگ به نوعی نمادی در القای یک حس خاص در ناخودآگاه انسان است. اینگونه شما میتوانید با انتخاب هوشمندانه چند رنگ خاص شانس خود را برای دیده شدن بیشتر کنید.
فراموش نکنید رنگ کارت ویزیت به نوعی معرف شما است، پس باید رنگی را انتخاب کنید که حس و حال فضای کاری و سیاستهای شما را به دیگران منتقل کند.
در ادامه به نماد چندین رنگ اشاره خواهیم کرد:
- آبی: نماد اطمینان و اعتماد
- قرمز: شجاع و جسور بهنظر میرسد
- سبز: آرام و دوست داشتنی است
- زرد: نماد دید مثبت، شور و امید به آینده
- نارنجی: نشان جذابیت و قدرت، شوق و هیجان
- خاکستری: قابل اعتماد، بیطرف اما با هوش
- ارغوانی: نماد شکوه و صلابت و بیانگر تجملگرای است
- نیلی: دید عمیق و عرفانی دارد
انتخاب درست رنگ کارت ویزیت
حال که از تاثیر رنگها در روانشناسی مخاطبین خود با خبر شدهاید، چه بهتر که در انتخاب رنگ برای کارت ویزیت خود حرفهایتر عمل کنید!
داشتن برنامه و استراتژی مناسب در بازاریابی به طور قطع برای شما سودآور است، یک ترفند ساده اما بسیار جذاب استفاده و ترکیب روانشناسی و تئوری رنگ در کارت ویزیت است. به زبان ساده نماد رنگی که شما انتخاب میکنید، باید با حوزه فعالیتتان همخوانی داشته باشد تا پیام شما به خوبی در ذهن مخاطب بنشیند و ناخودآگاه او را درگیر کند.
بگذارید با یک مثال پیش برویم. اگر شما یک معلم خصوصی هستید، استفاده از رنگ زرد که نماد امید به آینده و دید مثبت است در کارت ویزیتتان توصیه میشود. در حالی که وکلا باید باهوش و قابل اعتماد به نظر برسند و استفاده از رنگ های خاکستری و آبی برایشان جذابتر است.
به طور کل شما باید از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده کنید تا جذاب و در عین حال متمایز باشید. استفاده از این ترفند ساده است اما اصولی هم دارد برای مثال رنگی که شما انتخابش میکنید نه تنها باید در کارت ویزیتتان باشد بلکه باید در لوگو، نمادها، وبسایتتان یا حتی در دفتر کارتان وجود داشته باشد تا همواره پیام شما برای مخاطب جاری باشد.