آموزش طراحی کارت ویزیت و نکات بی نظیری که باید بدانید!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
طراحی کارت ویزیت، در نگاه اول کار سادهای است، اما در انجام آن باید به نکاتی دقت کرد که عدم رعایت آنها میتواند به راحتی محصول نهایی شما را زشت و بیتاثیر کند. اما دیگر جای نگرانی نیست، امروز در این مقاله به سراغ آموزش طراحی کارت ویزیت خواهیم رفت و نکات بینظیری را ذکر میکنیم که قطعا به دردتان خواهد خورد.
اگر فکر میکنید کارت ویزیت منسوخ گشته و جایگیزینی برای آن پیدا شده است، سخت اشتباه میکنید. کارتهای ویزیت یکی از مهمترین ابزارهای توسعهی شبکه ارتباطی و گسترش مشتریان و مخاطبین هر کسب و کاری هستند. با توجه به اینکه در عصر دیجیتال هستیم، اما باز هم متخصصان بازاریابی آن را ضروری میدانند، چرا که تاثیر خوبی بر روی ارتباطات آینده و معرفی کسب و کارها خواهد داشت.
اما آیا هر کارت ویزیتی با هر نوع طرحی اثربخشی یکسانی دارد؟ خیر! کارت ویزیت شما یک ابزار بازاریابی است. و درست مانند هر بخشی از دنیای مارکتینگ، نیاز به بررسی دقیق و طراحی درست و اصولی دارد. برای به حداکثر رسیدن ارزش کارت ویزیت، ایجاد یک کارت با طراحی خاص و متمایز ضروری است.
در ابتدا بیایید نگاهی مختصر به 12 نکته طراحی کارت ویزیت داشته باشیم و سپس به توضیح آنها بپردازیم. همچنین در نهایت اپلیکیشنهایی را معرفی خواهیم کرد که میتوانید با آنها به صورت رایگان به طراحی کارت ویزیت بپردازید.
- انتخاب اندازه مناسب
- از رنگبندی مناسب و اصولی استفاده کنید
- استفاده از لوگو کسب و کارتان
- تمام جزئیات تماس خود را ثبت کنید
- کد QR اضافه کنید
- فونت خوانا انتخاب کنید
- عکس خود را روی کارت قرار دهید
- دعوت به تماس را فراموش نکنید
- کارت خود را ساده نگهدارید
- قبل از چاپ بررسی و تصحیح کنید
- جنس و متریال باکیفیت انتخاب کنید
- از چاپ با کیفیت استفاده کنید
انتخاب اندازه مناسب
یک کارت ویزیت باید به اندازهای بزرگ باشد که محتویات آن را ببینید، اما به اندازه کافی کوچک باشد که در جیب یا کیف شما قرار گیرد. اندازه استاندارد 9 در 6 سانتی متر است، اما میتوانید بسته به محتوا و اطلاعات موجود بر روی کارت، کمی بزرگتر یا کوچکتر از اندازه استاندارد را انتخاب کنید.
از رنگبندی مناسب و اصولی استفاده کنید
سلیقه در انتخاب رنگبندی کارت ویزیت تاثیر بسیار بالایی دارد، برخی کارت ویزیتهای تماما سفید را ترجیح میدهند، در حالی که برخی دیگر به رنگهای تیره و کدر تمایل دارند. شما به عنوان طراح باید اندکی از سلایق شخصی خود فاصله گرفته و رنگی را انتخاب کنید که به اتمسفر و سیاستهای آن کسب و کار مرتبط باشد.
با این حال، استفاده از رنگ لوگوی برند خود را نادیده نگیرید، که میتواند به گسترش آگاهی از برندتان به مشتریان بالقوه کمک بسزایی کند. البته به یاد داشته باشید که در صورت تغییرات قابل توجه در برند خود، حتما طرح و رنگبندی کارت ویزیت را بروز کنید. چنانچه در انتخاب رنگ نیاز به کمک دارید و میخواهید بدانید کدام طیف رنگی مناسب برند شما است، میتوانید از روانشناسی رنگها کمک بگیرید.
استفاده از لوگو کسب و کارتان
گنجاندن لوگوی شرکت یا فروشگاه، راه دیگری برای ایجاد آگاهی از برند شما است. هر چه مشتری، لوگو، نام تجاری و سایر مراجع شما را بیشتر ببیند، احتمال اینکه آن را به خاطر بسپارد افزایش خواهد یافت.
بسته به شکل و اندازه لوگو، آن را در یک گوشه از کارت یا در مرکز اضافه کنید. هدف این است که بدون اشغال فضای زیادی برای اطلاعات مهم (مانند نام تجاری، شماره، خدمات) به راحتی قابل مشاهده باشد.
تمام جزئیات تماس خود را ثبت کنید
به غیر از نام و شماره خود، حتما سایر راههای ارتباطی مانند آدرس ایمیل، وب سایت و آیدی شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام را در کارت ویزیت خود ذکر کنید.
اگر یک کسب و کار محلی هستید و احساس میکنید مشتریان ترجیح میدهند به صورت حضوری با شما ارتباط برقرار کنند، حتما آدرس شرکت یا فروشگاه خود را بر روی کارت ویزیت قرار دهید.
کد QR اضافه کنید
اضافه کردن بارکد یا کد QR به کارت ویزیت باعث سریعتر و راحتتر شدن کار مشتریان شده و آنها را ترغیب به سیو کردن اطلاعات تماس شما میکند. بعد از اسکن بارکد، اطلاعات سریعا به گوشی فرد منتقل میشود. بنابراین، این کدها در انواع صنایع کاربردهای بسیار گوناگونی دارند، شما میتوانید آدرس مستقیم صفحه اینستاگرام یا وبسایت خود را در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که اجرای این مورد، کارت شما را متفاوت و بروز جلوه خواهد داد.
فونت خوانا انتخاب کنید
طراحی کارت ویزیت چیزی فراتر از لوگوها و رنگها است. فونتی که انتخاب میکنید میتواند تفاوت بین تماس گرفتن و انداختن کارت در سطل زباله را مشخص کند! انتخاب فونتی که خواندن آن دشوار است، دومین مورد را تضمین خواهد کرد.
بنابراین فونتهای خوانایی مانند یکان، ایران سنس و نازنین برای زبان فارسی انتخاب خوبی محسوب میشوند. همچنین برای زبان انگلیسی Arial یا Helvetica نیز مناسب هستند. البته اگر فونت اختصاصی نام تجاری شما خوانایی مناسبی دارد، میتوانید از همان هم استفاده کنید.
عکس خود را روی کارت قرار دهید
استفاده از تصاویر شخصی در کارت ویزیت تاثیر قابل توجهی در اولین برداشت مخاطبین از شما خواهد داشت. درواقع اضافه کردن تصویر شخصی به کارت ویزیت، شما را به مخاطبانتان نزدیکتر کرده و ارتباطی غیر مستقیم بین شما و مخاطبانتان ایجاد میکند.
وجود عکس شخصی بر روی کارت، به برند شدن شخص شما کمک شایانی خواهد کرد و باعث میشود در کسب و کارتان شناخته شوید. در نهایت تمامی این موارد به ایجاد حس اعتماد در مخاطب خواهد شد، پس اگر امکانش را دارید، حتما از تصویر خود را بر روی کارت ویزیت قرار دهید.
دعوت به تماس را فراموش نکنید
انتظار نداشته باشید که مردم با یک کارت ویزیت خشک و خالی علاقهمند به برقراری ارتباط با شما شوند. با قرار دادن تمامی راههای ارتباطی، حتما مخاطبین را به یک روشی به تماس دعوت کنید تا کارت شما را صرفا یک کاغذ معرفی نبینند.
برای مثال، میتوانید از جملاتی مانند «امروز با ما تماس بگیرید»، «برای جزئیات بیشتر از وبسایت ما دیدن کنید» و یا «درخواست یک نسخه آزمایشی رایگان» استفاده کنید. روش دعوت بستگی به خودتان دارد، زمان گذاشته و فکر کنید تا در نهایت روش مناسبی را بیابید.
کارت را ساده نگهدارید! اما…
با وجود اینکه استفاده از طرحها و رنگهای چشم نواز، وسوسه انگیز است اما همیشه توصیه نمیشود. اگر کسب و کار شما منحصر به فرد است یا خدمات با کیفیتی ارائه میدهد، احتمال دارد که شخص کارت ویزیت شما را در اطراف خودش نگه دارد. به جای نگرانی در مورد طرح و رنگهای عجیب و غریب، چیزی ساده را انتخاب کنید که شامل تمام اطلاعات ضروری مورد نیاز برای خرید محصول یا خدمات شما باشد.
اما یک نکته بسیار مهم! بعضی از کسب و کارها، مانند فروش اسباببازی، فروش لوازم التحریر فانتزی و … میتوانند با توجه به حیطه فعالیتشان اندکی پا را فراتر گذاشته و به سراغ طرحهای شلوغ، جذاب و رنگهای تند و روشن بروند.
حتما شرایط کاری، مخاطبین هدف و نیازشان را بشناسید و سپس درمورد ساده یا شلوغ بودن کارت تصمیم بگیرید.
قبل از چاپ بررسی و تصحیح کنید
قبل از چاپ کارت ویزیت، تمامی اطلاعات و جزئیات آن را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید اشتباهی وجود نداشته باشد. درصورت وجود کوچکترین مورد در کارت، حتما آن را تصحیح کنید، حتی اگر پروسه چاپ و تولید کارت به تعویق بیفتد. وجود غلط املایی، اشتباهات طراحی، مشکلات نگارشی و … بدون شک به ضرر شما تمام خواهد شد و کارت ویزیت شما را غیرحرفهای نشان خواهد داد.
جنس و متریال با کیفیت انتخاب کنید
کاغذ ارزان یا مقوایی بیکیفیت میتواند کارت شما را غیرحرفهای جلوه دهد. بنابراین کارت ضخیمتری را انتخاب کنید که حس ممتازی به مخاطبین بدهد.
متریالهای مختلفی برای چاپ کارت ویزیت موجود هستند. با توجه به طراحی کارت و حوزه کاری خود، میتوانید از فلز، پلکسی، چوب، کرافت، شیشه و … استفاده کنید. برای مثال، اگر شرکت مصالح فلزی ساختمان دارید، احتمالا کارت ویزیت فلزی بهترین انتخاب برای شما است.
از چاپ با کیفیت استفاده کنید
دو گزینه برای چاپ کارت ویزیت وجود دارد: خودتان این کار را انجام دهید یا از خدمات طراحی استفاده کنید. اگر خودتان مایل به طراحی و چاپ هستید، قطعا با محدودیت مواجه خواهید شد، زیرا قادر به چاپ کارتهایی با جنس فلز، چوب و … نخواهید بود. با اینحال با چاپگر و جوهر با کیفیت میتوانید کارتهای کاغذی را به چاپ برسانید.
پیشنهاد ما استفاده از شرکتها و مراکز تخصصی چاپ کارت ویزیت مانند چاپ چت است، با این مراکز به راحتی هرنوع کارت ویزیتی را در تعداد انبوه میتوانید چاپ و تولید کنید.
تا به اینجا با مهمترین نکاتی که در آموزش طراحی کارت ویزیت نیاز دارید آشنا شدهاید، حال بیایید پا را فراتر گذاشته و به موارد طلایی اشاره کنیم که کار شما را در طراحی و جذب مخاطب بسیار راحتتر خواهد کرد.
چگونه طرح کارت ویزیت را متمایز و جذاب کنیم؟
در اینجا چند نکته برای جلب توجه کارت ویزیت شما آوردهایم که به شما کمک میکند تا کارتی طراحی کنید که نسبت به سایرین چشم نوازتر و جذابتر باشد.
نظر مخاطبین: افزودن خطی از یک بررسی یا نظر مشتری نشان میدهد که شما حرفهای هستید و ارزش تماس را دارید. آن را در بالا یا پایین کارت قرار دهید.
کمی جلوه به آن بدهید: پوششهای مات یا براق تنها گزینههای شما نیستند. میتوانید از طرحهای برجسته، طلاکوب و … استفاده کنید.
از شکل یا اندازه منحصر به فرد استفاده کنید: به جای اکتفا به شکل و اندازه استاندارد (9 در 6 سانتیمتر)، سعی کنید شکل کارتتان را به دایره، ستاره یا مربع تغییر دهید.
برش لیزری: یک گزینه دیگر استفاده از حروف و طرحهای برش لیزری است. میتوانید از این روش در کارتهای چوبی، فلزی و پلکسی استفاده کنید.
طراحی رایگان کارت ویزیت با اپلکیشن
پیشنهاد میکنیم طراحی کارت را به یک گرافیست حرفهای بپسارید و یا خودتان زمان گذاشته و با آموزش طراحی کارت ویزیت، به پیادهسازی آن بپردازید. اما اگر میخواهید برای طراحی هزینهای ندهید و زمان زیادی خرج نکنید، پیشنهاد ما استفاده از اپلیکیشنهای رایگانی است که در ادامه معرفی میکنیم. جهت دانلود نسخه اندروید بر روی نام اپلکیشین کلیک کنید.
canva یک طرح رایگان ارائه میدهد که از آن برای ایجاد کارتهای ویزیت با ظاهر حرفهای استفاده میشود. این اپلیکیشن انواع قالبها و ابزارهای سفارشی سازی و همچنین امکان آپلود تصاویر و لوگوها را ارائه میدهد.
visme ابزار طراحی گرافیک آنلاین است که به کاربران امکان میدهد با استفاده از دهها قالب، کارت ویزیت ایجاد کنند. همچنین میتوانید از ابتدا طراحی کنید، سپس آن را با فرمت JPG دانلود کنید.
Adobe express دارای الگوها، طرحها و عکسهایی است که شما را در طراحی کارت ویزیت یاری خواهد کرد. می توانید طرح خود را به صورت PDF ،PNG و JPG دانلود کنید.
Jukebox تولید کننده کارت ویزیت آنلاین با قالبها و گزینههای سفارشی سازی مختلف است. میتوانید مستقیماً از سایت یا اپلیکیشن چاپ کنید (بدون نیاز به ثبت نام)، یا طرح خود را به عنوان یک فایل PDF یا JPG برای استفاده بعدی ذخیره کنید.
Business Card Maker ابزار آنلاین با کاربری آسان برای ایجاد کارتهایی با ظاهر حرفهای است و طرح های رنگی از پیش ساخته شده را ارائه میدهد. میتوانید نسخه نهایی را به صورت PDF یا JPG دانلود کنید.
VistaCreate اپلکییشن طراحی گرافیکی رایگان است که به شما این امکان را میدهد تا کارتهای سفارشی را با ویرایشگر حرفهای، کتابخانه قالبها و گرافیکهای خود ایجاد کنید.
سخن آخر
تقریبا با تمامی نکاتی که باید در طراحی کارت ویزیت رعایت کرد آشنا شدیم، باقی مسائل در طراحی مربوط به ذوق هنری و گرافیکی شما خواهد شد. به شما پیشنهاد میکنیم برای طراحی کارت خود وقت گذاشته و سعی کنید تمامی نکات را رعایت کرده تا نتیجه مطلوبی را بدست آورید. درنهایت اگر زمان کافی برای طراحی ندارید، اپلیکیشنهایی که معرفی کردهایم به شما کمک فراوانی خواهند کرد و روند طراحی را بسیار سرعت میبخشند.